4 mannen in een Rukbus! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van wim kok - WaarBenJij.nu 4 mannen in een Rukbus! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van wim kok - WaarBenJij.nu

4 mannen in een Rukbus!

Door: Webmaster wim

Blijf op de hoogte en volg wim

14 Augustus 2008 | Rusland, Moskou

Het is erg wonderbaarlijk wanneer je realiseert hoe mensen reageren wanneer je ze verteld dat je met 4 mannen in een camper door Oost- Europa gaat trekken. In “no time”wisten onze geliefde collega’s Claudine en Marrit (niet geheel toevallig vrouwen) de termen: “4 mannen, trekken en bus” te misbruiken door onze reis een RUK-reis - en onze bus de RUK-bus te noemen (of bedoelden zij Rusland/ Ukraine??) . Met deze liefkozende woorden namen wij afscheid bij Sawadee en zetten via Groningen koers naar Rostock. Na eerst de bus volgeladen te hebben met knabbels, wijn, bier, en Groningse droge worst, reden we in een paar uurtjes naar Rostock, waar vandaan we naar Helsinki zouden varen. Alles verliep voorspoedig en niet veel later vleiden wij ons neder in de bar van de boot, alwaar we onder het genot van een wijntje en een kaartspelletje steeds dichter bij Helsinki geraakten. Na 26 uur varen en een heerlijke nacht in onze 4-persoons (ruk)hut kwamen we aan in Helsinki. Vanaf de boot reden wij in een half uurtje naar onze camping, net buiten de stad, waar we om 9 uur ‘s ochtends enorm warm onthaald werden door onze buurvrouw: ”Can you please shut up, I am trying to sleep, I will call the camping manager as well to complain about you fuckers, and ehh…welcome to Finland!!!” Ook deze liefkozende woorden namen we mee de stad in, waar de gemiddelde inwoner niet veel warmer bleek. Helsinki is, ondanks dat het nog een jonge stad is, mooi opgebouwd. Het is ruim en de huizen zijn prachtig gekleurd in alle kleuren van de regenboog. Natuurlijk waren de verschillende kathedralen prachtig, maar uiteindelijk hebben we het meest genoten van het uitzicht over de Finse golf vanaf een prachtig park met ons eerste biertje!!! Heerlijk!
Na een heerlijke nacht met natuurlijk veel te veel rode wijn en bier begon ons avontuur nu echt. We vertrokken met de rukbus naar de grens met Rusland om naar St. Petersburg af te reizen. Ondanks dat we aan alles hadden gedacht (visa, internationaal rijbewijs, uitnodigingsbrief) weet je nimmer hoe het aan de grens met Rusland zal gaan. Onze rit naar de grens toe was in elk geval veelbelovend!; Merijn achter het stuur, Leen een boekje lezend, Wim half slapend en Ruben dansend in de bus op heerlijke RUK & Roll muziek! Bij de grens werden we warm onthaald door een onwijs chagrijnig Russisch oerlelijk viswijf…Heerlijk, we zijn in Rusland!!! De eerste overwinning werd behaald toen onze Russische “schone” stiekem een voorzichtig lachje tevoorschijn toverde na wat charmante blikken en wulpse opmerkingen van ondergetekende. Na het invullen van ongeveer 34 papiertjes konden we veel sneller dan verwacht (1 uur en 10 minuten!) de grens over en naar St. Petersburg. We belandden op een typisch Oudrussisch stalinistische rukcamping. Allerlei vervallen gebouwtjes en een toiletgebouw waarbij ze zelfs in Afrika hun wenkbrauwen zouden fronsen. Zelfs het grasveldje bleek bij het plaatsen van de tentharingen op een laag asfalt te liggen! We zette onze tenten op en toostten met een dubbele Wodka op onze 1e overwinning; “we zijn in Rusland”!!! Ik heb het vermoeden dat sommigen van ons zich Napoleon waanden die met zijn leger ook steeds verder Rusland in wist te trekken in het begin van de 19e eeuw. Laten we hopen dat het bij ons beter afloopt dan de fatale tocht van Napoleon naar Moskou, maar gelukkig zijn we eerst nog een paar dagen in St. Petersburg!
St. Peterburg is een waanzinnig mooie stad. Wat mij betreft de mooiste stad waar ik ben geweest. De gekleurde huizen wanen je in Willemstad, de prachtige brede grachten die je aan Amsterdam doen denken, de vele indrukwekkende kathedralen in vele verschillende stijlen waar ze in Rome “u”tegen zouden zeggen en statigheid van Parijs. Flanerend over de straten geniet je van de mooie mensen, de karakteristieke gezichten, dronken taxichauffeurs, patserige Russen in veel te dure auto’s, lonkende meisjes, bedelende oude vrouwtjes en een foto van Dick Advocaat als Superman. Wat een heerlijke stad! Na een volle dag met bezoeken aan onder andere het Peter en Paul Fortress, het Palace Square, De Kerk van de redder van het verspilde bloed en de indrukwekkende St. Isaak kathedraal sloten we af op een terrasje waar 2 bevallige dames opzichtig contact met ons zochten en even snel die interesse verloren toen bleek dat wij zo onbeholpen konden zijn door te gaan kamperen…Nu wisten we het zeker; Dit wordt een fantastische reis!
Vanavond verlaten we het fantastische St. Petersburg en pakken we de nachttrein naar Moskou. Voor Napoleon werd dit het einde van een lange zegetocht, maar wij, de rukkers,zijn nog lang niet van plan om een einde te maken aan onze eigen zegetocht.
Proost!

P.s. bericht een dag later geplaatst. We zijn inmiddels in Moskou. Nieuw bericht volgt spoedig!

• 14 Augustus 2008 - 16:07

Rik :

Klinkt gaaf! Als ik jullie was zou ik vanuit Moskou lekker naar Georgie te gaan! Schijnt in deze tijd van het jaar ook erg gezellig te zijn. Ook veel terrasjes, opRUKkende Russen, groene RUKbusjes met rupsbanden en vooral veel rust! Heerlijk!
    RUKSE! (p.s. waar blijven de foto's?)

Groet Rik

• 14 Augustus 2008 - 16:10

Sanne:

Heel stiekum spiek ik af en toe nog op jouw site om te zien waar Wimpie nu weer is aan beland! Leuk hoor! Jij moet al jouw verhalen eens in een boek bundelen! Je schrijft leuk!
    Veel plezier nog!

x Sanne

• 14 Augustus 2008 - 16:13

Rik:

sorrie,

Op het moment dat ik over de foto's begon, werden ze geplaatst! Mooi! Tot gauw!

Rik

• 14 Augustus 2008 - 16:35

Mama:

hee, hallo grote gek!!!!leuke verhalen, je filmpjes zijn ook erg leuk , had ik niet eerder ontdekt!!volgens mij is het leven zeer aangenaam!!!!!!!!!!!
    veel plezier verder, en geen geruk!!!kusje doe voorzichtig! mama

• 14 Augustus 2008 - 17:43

Mirjam:

Als alles nix wordt, kan je altijd schrijver worden mn liefste neef!
    Geniet ervan!! Klinkt baie gezellig..
    XXX Nichtje

• 15 Augustus 2008 - 09:06

Claud:

Hee schatje,
    Oh St Petersburg en omstreken zijn al zo leuk, ik ben alweer stinkend jaloers .... Heb je je R.. tent al gebruikt? Pas goed op de mannen en doe geen gekke dingen hoor. Wimmen mag natuurlijk altijd ;-)

xx Claud

• 15 Augustus 2008 - 10:09

Zarrie:

Hey duif!
    heb me weer sufgelachen om je verhaal; heerlijk 4 mannen op trektocht ;)
    Wanneer ga je nou precies naar Uganda? Ik zit er serieus aan te denken om je daar lastig te vallen; kan ik mijn handen ook eens uit de mouwen steken voor de locals daar! We moeten er maar eens over de mail of de tellie over communiceren. Je foto's waren overigens weer schitterend; vooral de schilder was een plaatje! Russische babes zagen er ook heerlijk uit! Nou dude, see ya!! xx