Oekraïne : WOW!!!! - Reisverslag uit Lviv, Oekraïne van wim kok - WaarBenJij.nu Oekraïne : WOW!!!! - Reisverslag uit Lviv, Oekraïne van wim kok - WaarBenJij.nu

Oekraïne : WOW!!!!

Door: Webmaster wim

Blijf op de hoogte en volg wim

29 Augustus 2008 | Oekraïne, Lviv

Duifjes,

Soms kan het verkeren; Na leuke uitstapjes in het oerbos in Polen en een bezoek aan de leuke hoofdstad Vilnius in Litouwen, konden we nu eindelijk naar ons beoogde hoogtepunt; De Oekraïne!!! Het verhaal is wat langer dan gebruikelijk, maar ik hoop dat je de tijd neemt om het te lezen, want de Oekraïne is het waard!!!

Aangekomen bij de grens vonden de douanebeambten in kwestie dat drie (bewust) kalende mannen + een vent met rode oogjes uit Nederland in een Rukbus behoorlijk opvallen. Hier konden we ook wel begrip voor opbrengen, al was het alleen maar omdat we nog geen serieus lastige grensovergang hadden genoten, wat we wel hadden verwacht. Onze Rukbus werd streng naar een parkeerplekje geloodst waar onze bus werd onderworpen aan een soort van Gestapo-onderzoek. De Gestapo-verhoorder in kwestie vond de inhoud van de bus meteen al boeiend. Dit was verklaarbaar, want door een communicatie probleempje hadden we per ongeluk zes EHBO dozen mee. Dezen werden allemaal nauwkeurig onderzocht. Met name de EHBO-Kit van Leen was boeiend. Eerst waren er wat blauwe pilletjes “tegen infectie”zei Leen, Toen kwamen de rode, de gele, de groene en de witte Pilletjes die Leen ook kon verklaren: “Jeuk, pijnkillers, last van darmwegen en natuurlijk de O.R.S.”. “Allemaal homeopathisch!!”voegde Leen er onnodig aan toe… De flesjes vloeibare middeltjes en zalfjes waren al wat lastiger uit te leggen en toen er nog 5 andere EHBO dozen open moesten was het voor de Gestapo-man duidelijk: Hier moet een drugshond bij!!! Al een tijdje liep er een piepklein, lief hondje in de buurt wat een kruising leek tussen een teckel en een poedel. Onze angst bleek waar: DIT IS DE DRUGSHOND!!! Vakkundig ging de semi-kavia door onze bus heen en alleen bij de sokken van Merijn twijfelde hij even. We mochten door!!!

In de Oekraïne vielen we met onze neus in de boter. Ongepland en onwetend belandden wij in de geweldige stad Lviv, terwijl daar Onafhankelijkheidsdag werd gevierd. ( 24 augustus 1991 onafhankelijk van de voormalig USSR) De prachtige stad werd opgesierd door mensen die bijna allemaal uitgedost waren in hun traditionele Oekraïense kleding en overal was Live muziek en de terrasje zaten vol met opgetogen Oekraïners. Het hoogtepunt was wellicht toen de ouderen zich verzamelden op het stadsplein en uit volle borst uren lang Oekraïense volksliederen zongen. De rillingen liepen over mijn lijf!

Met een hart vervult van de Oekraïne vervolgden wij onze weg. Nu richting de Karpaten om hier nog 2 dagen te wandelen door een relatief onbekend, maar prachtig gebied! De weg ernaartoe bracht ons langs prachtige dorpjes. Het ene huisje was nog prachtiger dan het andere en de kleuren van de landschappen maakten ons nog gelukkiger. De boer bewerkte zijn land met de os of het paard, de vrouwen zaten in Oud-hollandse soepjurken de koeien met de hand te melken op het land en de oude mannetjes zaten tevreden in hun tuintje te zien dat alles goed is. Is dit ook Europa?

Aangekomen in Osmoloda in de Karpaten vonden wij een familie bereid om bij hun in huis te slapen en de volgende dagen onze camper te stallen als we door de bergen zouden trekken. Het plan was om een 2-daagse TREKtocht te maken door dit waanzinnige gebied. We hadden niet een echt goede kaart en kaart die we bij een ander mochten inzien gaf een compleet ander beeld van het gebied. Ondanks dat dit niet echt veel zekerheid gaf, besloten we toch om aan de tocht te beginnen. Volgens twee onafhankelijke informanten zou er een hut halverwege zijn en ondanks dat dit door 2 anderen werd ontkent gingen we hiervan uit. We gingen dus zonder tenten op pad. De eerste dag bracht ons langs prachtige landschappen en 5 bergtoppen tussen de 1800 en 2100 meter. We hebben genoten! Vervelend was dat we de hut maar niet konden vinden en dat er ook niemand was die ons advies kon geven. Na 32 km te hebben gelopen kwamen we uit bij een meer dan prachtig hutje op een in de zon staande vallei gevuld met koeien. Zou dit het dan zijn? Hoopvol, maar vermoeid trokken we naar dit hutje. Aangekomen bij het hutje bleek dit bewoond te zijn door de koeienhoedster van 70 jaar of ouder. Merijn liep nietsvermoedend binnen en gaf deze arme vrouw de schik van haar leven. Na haar prachtige tirade in een taal die wij allen niet konden verstaan was het wel duidelijk dat we hier niet konden slapen. Er zat niets anders op dan een kampvuur te maken om in de buitenlucht te slapen in de enorme kou. Gelukkig hadden we wel blikken mais en bruine bonen meegenomen, die we konden opwarmen bij het kampvuur. De volgende dag werden we koud, vermoeid en met enorme spierpijn wakker, waarna we konden beginnen aan onze wandeling terug van wederom ruim 30 km!

Conclusie: Wil je binnen Europa naar een compleet andere wereld met prachtige steden, dorpjes en Landschappen: Ga naar de Oekraïne!!!! Wij zijn verkocht!!

!!! VIDEO VAN VOLKSGEZANG OP MARKTPLEIN!!!!
+ Foto's van de Karpaten + 1 foto van bloemverkoopster Lviv.

Proost!

• 29 Augustus 2008 - 04:48

Dorien:

Hoi, jeetje wat een wandeltocht!hihi daar ben ik toch niet jaloers op. maar wel op je leuke verhalen!hihi Ik zit nog in de nachtdienst, is erg druk vannacht met vooral veel dronken mensen met wonden, heb nu niet veel zin meer. Gelukkig laatste nacht! veel plezier! liefs

• 31 Augustus 2008 - 09:07

Joni:

Wat een mooie verhalen weer, Het schrijven gaat je erg goed af Wim! Volgens mij kom je bijna terug, snel weer even bijkletsen..

X Joni

• 01 September 2008 - 08:11

Ewout & Loes:

Leuk verhaal en foto's! Ja, wij zijn ook verkocht aan Oekraine. We hebben er bijna 2 maanden op zitten en vertrekken vandaag uit Kiev richting Karpaten en naar huis. Kiev is ook een absolute aanrader. Verder ook de Krim natuurlijk. Goede reis toegewenst met veel mooie avonturen!
    Hartelijke groet,
    Ewout & Loes
    p.s. zie onze site... yogadynamica.waarbenjij.nu

• 01 September 2008 - 10:14

Mama:

Nou je zult wel kilo`s afvallen van al dat gewandel!!maar erg leuk hoor!!!mooie foto`s, ziet er geweldig uit!!

• 06 September 2008 - 02:31

Aline:

Wow, wat een schitterend mooi gebied zeg! Prachtige foto's! Ik wist niet dat de Oekraine zo mooi was. Groetjes